fbpx

De multe ori observăm în jurul nostru probleme pe care doar autoritățile pot să le rezolve. Deși știm ce nu merge cum ar trebui și am vrea să se îndrepte, nu știm ce pași ar trebui să urmăm și cui să ne adresăm pentru ca problema să fie rezolvată.

Presiunea din partea cetățenilor este însă foarte importantă și vă încurajăm să vă folosiți de mijloacele legale pe care le aveți la dispoziție pentru a cere administrației să se ocupe de neregulile pe care le identificați. Cele mai la îndemână instrumente sunt:

PETIȚIILE

Dreptul cetățenilor de a adresa autorităților publice petiții formulate în nume propriu este prevăzut de OG 27/2002. Petițiile pot lua formă de cerere, reclamație, sesizare, propunere. La sfârșitul acestui text găsiți exemple despre cum puteți formula o petiție.

CERERILE DE INFORMAȚII DE INTERES PUBLIC

Legea 544/2001, art. 15 permite oricărui cetățean să solicite orice informații de interes public și să primească un răspuns în termen de 10 – 30 de zile. Solicitările pot fi trimise și pe email. De exemplu puteți întreba autoritățile ce contracte au încheiat, cu cine și pentru ce sume, și câte acțiuni de deszăpezire s-au făcut în anul 2017.

Pentru mai multe șanse de succes ale acestui demers vă recomandăm să:

  • adăugați date de contact (nume + prenume, adresa, telefon şi e-mail)
  • fiți specifici şi realiști
  • oferiți un link cu poziția pe hartă a problemei (dacă este cazul)
  • adăugați poze
  • cereți un număr de înregistrare pentru sesizare
  • odată ce ați trimis sesizarea, nu lăsați sa treacă termenul de 10-30 de zile fără să primiți un răspuns. Reveniți și cereți ca legea să fie respectată și să primiți un răspuns în termenul prevăzut de lege.
  • folosiți un ton calm și politicos în comunicările cu funcționarii
  • dacă primiți un număr de înregistrare, urmăriți cazul până la soluționarea problemei.

În cazul în care răspunsul este negativ sau nu ați primit nici un răspuns din partea autorităților publice:

  1. Reveniți la solicitarea inițială
  2. Trimiteți o reclamație administrativă către primar sau directorul instituției
  3. Pentru probleme aflate în responsabilitatea Primăriei Sectorului 3, deschideți o nouă sesizare in portalul USR de sesizări. http://sesizari.usr.ro

    • trimiteți toate informațiile pe care le aveți despre problema identificată împreună cu numărul de înregistrare primit
    • noi vom valida cererea și, dacă ați oferit toate informațiile, vom distribui sesizarea din portal unui consilier local USR ce va retrimite sesizarea catre autoritatea competentă și va face o interpelare în ședința de consiliu local.
  4. În paralel cu reclamația administrativă puteți să faceți o plângere la tribunal
  5. Redactați o petiție colectivă; vorbiți cu familia, prietenii și vecinii pentru a vă uni în scopul de a rezolva problema identificată.
  6. Cereți o audiență la primar/viceprimar.
  7. Cereți ajutorul media.

Mai jos găsiți exemple de cum ar trebui să redactați o petiție, o reclamație administrativă și adrese de contact.

Model petiție
Model reclamație administrativă
Situaţii de sesizat şi adrese de contact

Administrațiile sunt în general sisteme greoaie, cu rezistență mare la schimbare și doar presiunea constantă din partea cetățenilor în slujba cărora se află le poate determina să le servească cu adevărat nevoile.