fbpx

În dezbaterea viziunii și proiectelor unui europarlamentar, este deosebit de important să o facem în cunoștința limitelor dar și a oportunităților acestei răspunderi.

În primul rând, europarlamentarul nu are dreptul la inițiativă legislativă pe care îl are parlamentarul național. Asta nu înseamnă însă că nu are o influență importantă, însă ea derivă din influența formală și informală pe care parlamentarul o poate exersa în rândul colegilor săi și în cadrul celorlalte instituții co-legislatoare. Cu toate acestea, un parlamentar performant poate primi rapoarte pe subiecte importante (copyright, buget, apărare, Articol 7) și din acea poziție centrală determina în mare măsură cursul actului legislativ, el având avantajul draftului.

Europarlamentarul depune, desigur, amendamente la proiecte legislative și poate chiar într-o singură situație instaura programe noi: prin amendamente bugetare care pot da naștere la proiecte preliminare. Programul Discover EU, prin care tinerii pot să călătorească în interiorul Uniunii gratuit în rețeaua căilor ferate, este un exemplu de un astfel de program ce s-a născut dintr-un astfel de amendament.

El sau ea nu poate construi spitale, drumuri și centre de plasament. Nu este prerogativa europarlamentarului. Poate însă intermedia, găsi informația potrivită și pune oameni împreună pentru proiecte mari ce implică instituții publice și private.

Europarlamentarul nu poate angaja exclusiv pentru partid și cu sarcini care țin de partid și nu de tematica europeană. Europarlamentarul poate însă angaja pe proiect european, poate difuza informația europeană prin birourile pe care le deschide, poate sprijini partidul luând alături sau crescând angajați, viitori asistenți, viitori consilieri județeni care înțeleg fonduri, viitori miniștri și un viitor comisar european. Europarlamentarul poate ajuta în primul pas în carieră prin oferirea de stagii de pregătire de 3-6 luni celor mai buni sau de viitor colegi tineri din țară.

Europarlamentarul nu poate fi eficient pe termen scurt. Pentru un mandat eficient, îți trebuie întreg mandatul. De ce? Pentru că eficiența este dată în PE de renumele pozitiv pe care ți-l construiești în timp; de senioritatea în funcție; rapoartele le primești pe baza unor puncte și în funcție de poziția ta relativă în grupul politic, lucruri care nu se întâmplă de la o zi la alta. Siegfried Mureșan a obținut în abia al patrulea an de mandat un raport important și asta după multă muncă și cu susținerea celui mai mare grup politic din PPE și a unei importante delegații românești în el.

Parlamentul European nu este sprint, Parlamentul European este alergare de fond.